Tuesday, October 25, 2016

Camping Trip Fraser's Hill

Percutian budget kami minggu lepas adalah sangat berbaloi dan Alhamdulillah... Worth sangat!

Nak kata tak keluar duit, tak boleh jugak sebab nak gerakkan kereta still kena keluarkan duit. So, basically, inilah budget yang kami spent last week masa camping kat Frase's Hill:

Duit minyak kereta :
RM40 : Batu Caves- Fraser's Hill  ( pergi balik )
RM6 : Mineral water 2 botol
RM3 : kiub ayam ( beli kat pekan fraser's Hill )
RM3:50 : Roti Gardenia wholewheat
RM8 : Nutella spread
( tersalah beli sebenarnya roti + nutella. Sebenarnya en, husband suruh beli roti 50 sen jek. Iskk... Kalau tak boleh lagi jimat.... & banyak dapat roti )

So total : RM60.50 untuk percutian budget kami.

Barang basah & kering semuanya kami bawa dari rumah. Bawa memang ngam-ngam je.

Mula-mula macma ragu-ragu jugak nak ke Frase's Hill. Encik husband nak cut cost. Kalau boleh nak pegi dekat-dekat je. Kami singgah kejap kat Sungai Sendat. Tapi Nasib tak menyebelahi kami, Sungai sendat tutup sebab ada kes kematian kat situ. Tak tau bila buka,

Lepas tu tanpa buang masa, kami teruskan perjalanan menuju ke Fraser's Hill. Sampai kat Fraser's Hill dalam waktu zohor gitu. Jadi kami terus menuju ke Masjid Fraser's Hill. First time tengok ada orang buat majlis kahwin kat Fraser's Hill ok. Hehe. Majlis menyambut menantu . Ada 2 pengantin. Alahai bestnya ... boleh terus outdoor photoshoot kat situ.

Lepas Sembahyang zohor, kami menuju ke Air terjun Jeriau. Kami recce dulu campsite kat situ. Tak ramai orang pun. Hanya beberapa group je yang datang ambil gambar. Tak ada orang camping pun. Tempatnya nampak macam tak secure untuk camping kalau kami anak beranak sahaja camping kat situ. Line telefon langsung tak ada. Tak boleh call dan receive call. Goyang jugalah nak camping situ.

Dalam 20 minit trekking dengan anak-anak, kami pun sampai kat air terjunnya. Not bad airnya jernih juga. Maybe sebab tak ada orang mandi langsung kat situ. Jadi kami dengan confidentnya kasi anak-anak mandi-mandi kejap kat air terjun sementara kami fikir sama ada nak camping air terjuan Jeriau atau tidak.

Dalam pukul 5 petang, kami decide untuk keluar dari Air Terjun Jeriau untuk ke balai polis Fraser's Hill. Tujuannya nak report kat polis yang kami nak camping kat situ. Tapi bila sampai balai polis, diorang suggest untuk tidak camping kat situ sebab binatang liar selalu turun area situ . Ada beberapa orang terserempak Pak Belang. Biasalah kan.. Memang tempat die. Kalau ramai-ramai camping mungkin beranilah juga nak camping kat situ. Kalau kami anak-beranak je, memang Tak lah!

So kami decide untuk camping kat area pondok tepi jalan je area Fraser's Hill. View pun cantik !

Paling best ialah bila makanan kami memang tak banyak buang. Tinggal meggi sebungkus dengan bawang merah kecil 3 biji. PUAS HATI! haversack pun ringan. Nak kemas khemah and barang dapur pun senang!

Malam tu kite tak berapa boleh nak tidur. tidur atas akar kayu la plak. ayayayai...  Sejuknya jangan cakaplah. Nasib tak hujan tau! Tak dapat bayangkan kalau hujan macam mana.

Pagi tu, lepas sarapan pagi, kami terus berkemas-kemas untuk ke Air Terjun Peretak pulak! Memang nak bagi budak-budak ni enjoy nature abis! Adam asik sebut nak ke waterfall je. Haih. Pulak tu, die kata tak nak naik kereta. Nak jalan kaki & joging macam ibu ke Air Terjun Peretak. katenya. Pening.

So far Alhamdulillah. cuaca sangat cantik kat Sungai Peretak. best!